Skip to content

Tack för ditt fina svar Ove!

15 januari 2009

Blev otroligt glad, för det mail jag idag fick från  dig, Rektor Ove Raskopp. Troligen den enda rektor jag haft respekt för i hela mitt liv. Jag är så ledsen för alla hans elever, som nu tvingas in i ”fängelseskolorna” igen. När de arbetat fritt, efter sin egen förmåga och kreativitet. Skolverket, har som en trött gammalt monster vunnit striden mot nytänkaren. Inte för att de var starka, nej nej. De var många, dumma och fega!

Faktum är att jag är så arg och besviken på att det finns så många bakåtsträvare i det här landet. Som inte vågar se nytänkare och pioniärer som något bra och fint, utan gör allt för att trycka ner dem, tillbaka till minsta motståndets trygga famn, in i den inrutade skolvärlden igen. Ta Wikipedia, det ”flummiga” lexikonet på nätet. Jag tycker ideeń är genialisk, men jag är heller inte förvånad varför den är så avskydd och ifrågasatt av skolvärlden. Jag menar, det är ju en sida, där du kan utveckla dig själv till lärdom i princip, och söka information som är dagsfärsk, opartisk och uppdaterad. Med andra ord, behövs inga lärare som predikar ”fakta”. Jag tror det är där skon klämmer. Lärarens roll som auktoriet är borta. Och det skapar ett tomrum.

En lärare för mig, ska självklart vara innehavare utav pedagogisk kompetens. Men den stora utmaningen ligger faktiskt i att kunna få eleven att kunna söka information, och vilja veta mer. Det tror jag Ove Raskopp lyckats bättre med än många andra därute.Därför anser jag att mindre vikt bör läggas på de dammiga böckerna i framtiden. Eftersom de i sig inte ger en 100% bild utav verkligheten. Det behövs en dimension till.

Personlig utveckling i tidig ålder, istället för pekpinnar, och betyg.

Ni som vill Höra Oveś version av vad som hände med skolan, och inte PK-SVT kika in på hans fina sida tycker jag!

F.D Sebor Friskola

No comments yet

Kommentera

