Skip to content

Vaccinet Gardasil, vinnare utav årets bästa PR-bluff?

11 januari 2009

Är det kanske någon mer än jag som ifrågasätter alla dessa vacciner? När jag var på bio härom veckan, och såg reklamen slogs jag utav inte mindre än tre olika företag som marknadsförde sina vacciner.

Det är väl ingen som vill ha varken gulsot på semestern, eller livmoderhalscancer. Men, tänker jag, varför ska man ta något, bara för att en reklam säger det? Jag har studerat denna lobbyism närmare. Till min häpnad så hittade jag otroligt lite information angående biverkningar. Men vem bryr sig om det? När man blir rädd för cancer. Ta Gardasil, som marknadsförs som ett förebyggande vaccin mot livmoderhalscancer, och som ska tas utav flickor så tidigt som möjligt. Kan hämma utvecklingen, ge ökad risk för missfall, samt i vissa fall ge cellförändringar. Dessutom har dödsfall skett. Som om det inte vore argument för att ifrågasätta den ska jag tillägga att det finns forskare som menar att preparatet är verkningslöst. Ja, du hörde rätt. Verkningslöst! Betänk då att du tar preparatet för att motverka en sak, och endast riskerar att drabbas av diverse otyg, och spendera massa pengar helt i onödan. Skulle du verkligen köpa detta då? Tjänar du verkligen på den här åtgärden, eller är det enbart någon annan som gör det? Historian har lärt oss att vi borde vara försiktiga med lukrativa, statliga upphandlingar.

hpv

Att de testat preparatet på råttor och fått det godkänt är i min mening inte tillräckligt för att släppa det på marknaden så tidigt. Att kombinera flera olika vaccin, vad kan det göra med alla cellerna din kropp är uppbyggd utav? Varför ska unga flickor agera försökskaniner åt staten? Alla dessa frågor, men så få svar.

Länk till Expressens artikel om Gardasil, men det är typ den enda om riskerna.


Upphandlingen med Svenska sjukhus

No comments yet

Kommentera

