Skip to content

Sebor friskola

14 december 2008

Det var en gång en driftig kille i Borlänge som ville skapa ett nytt sätt att lära sina elever att tänka själva, och få dem intresserade utav att lära sig nya saker. Så långt är nog alla överens. Men dessvärre följde inte denne kreativa man ett föråldrat mönster, ett mönster som Skolverket satt upp. Ett statligt regelverk för lärande, som inte tyckte att Sebor lärde ut enligt mallen. Är inte målet för all typ utav pedagogik resultatet? Om en annan ”vanlig skola” följer mallen, men eleverna får undermåliga betyg, vad gör då denna skola så mycket bättre? Nu har staten vunnit striden mot Sebor, och de måste stänga. Åt heleve! om ni frågar mig. Skolan ska vara en plats för kritiskt tänkande, inte passivt lärande. Eleven ska ta in information samt fakta, men måste även lära sig att ifrågasätta. Hoppas nu bara att Ove Raskopp inte ger upp helt och hållet. Det behövs fler människor som honom i det här landet. För resultaten i de passivt lärande skolorna som följer den givna mallen suger. Det syns inte minst på närvaron. Men det är klart ger man en ungdom håltimmar, så sitter de allra flesta inte och pluggar direkt.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: